BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

Costul oficial al autostrazilor: intre 8 si 20 mil. euro/km

Mircea Doaga

Preturi fabuloase, realizari minuscule

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a intocmit un plan de finantare pentru proiectele de constructie a autostrazilor, aflate in derulare sau in proiectare, din care reies costurile oficiale ale lucrarilor.

Ministerul Transporturilor a intocmit un plan de buget pentru finantarea proiectelor de autostrada, pentru perioada 2009-2015, in care a planificat plati de peste 25 de miliarde lei - aproximativ sase miliarde euro, la cursul mediu estimat de Comisia Nationala de Prognoza pentru urmatorii ani.

Astfel, potrivit planului, MTI va plati companiei Bechtel, constructorul Autostrazii Transilvania, 10 miliarde lei pana in anul 2012, din care 2,76 mld. lei in 2009. Pana acum, statul a platit 2,74 miliarde lei (aproape 700 de milioane de euro) si va mai achita 2,31 miliarde lei anul viitor, 4,16 miliarde lei in 2011 si 763,77 milioane lei in 2012. In total, pentru Autostrada Transilvania, MTI va achita aproape 13 miliarde lei, ceea ce inseamna peste 3,1 miliarde euro, pana in 2012. In contractul initial dintre statul roman si Bechtel, costul autostrazii, in lungime de aproape 415 kilometri, era prevazut a fi de 2,2 miliarde euro, ceea ce ducea la un pret mediu de 5,3 milioane de euro pe kilometru. In noile conditii, costul mediu pe kilometru urca la 7,5 milioane de euro, dar in contextul in care acesti bani sunt prevazuti doar pana in 2012, iar 161 de kilometri de autostrada (portiunea dintre Brasov si Targu-Mures) vor fi finalizati abia la 31 decembrie 2013.

Un astfel de plan estimativ al costurilor a fost intocmit si de Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi din Romania (CNADNR), in care unele date nu concorda cu cele ale ministerului. Astfel, pentru CNADNR, costul Autostrazii Transilvania a ramas cel initial, de 2,2 miliarde euro.

Bucuresti-Brasov: 6 miliarde lei
In cazul Autostrazii Bucuresti-Brasov, cu o lungime de 173 kilometri, ministerul a prevazut plati de 6,06 miliarde lei pana in 2012, desi termenul de finalizare a doua dintre tronsoane (Comarnic-Brasov si Ploiesti-Comarnic), in lungime de aproximativ 107 kilometri si care sunt si cele mai scumpe, este 2013 sau chiar 2014. Pana in prezent, constructorii au primit 257 de milioane de lei din partea statului roman. La aceste sume, pretul mediu pe kilometru va fi de aproximativ 8,5 milioane de euro, insa, potrivit calculelor CNADNR, costul estimativ al intregii autostrazi va fi de 1,78 miliarde euro, adica 10,5 milioane de euro pe kilometru, in medie. Cel mai scump tronson va fi Comarnic-Brasov, in lungime de 58 de kilometri, cu un cost total de aproape un miliard de euro si un pret mediu de 17 milioane de euro/km, aici fiind incluse operarea si intretinerea tronsonului pentru o perioada de 25 de ani, contractul fiind in concesiune. MTI a prelungit saptamana trecuta, pentru a treia oara, pana la 23 februarie, termenul de depunere a ofertelor pentru selectarea constructorului acestui sector.


Centura cu 17 milioane de euro/km
Cea mai scumpa se estimeaza a fi insa Autostrada de centura a Bucurestiului, in lungime de 100 de kilometri, care va lega, atat pe la nord, cat si pe la sud, A1 de A2. Astfel, pentru partea de nord (in lungime de 52 km) MTI a estimat, in urmatorii patru ani, investitii de 3,38 miliarde lei, iar partea de sud (48 km) 3,15 miliarde lei, din care rezulta un cost mediu de aproape 16 milioane de euro/kilometru. In estimarile CNADNR, costul mediu pe kilometru se apropie de 19 milioane de euro, in contextul in care autostrada este una de campie.
Arad-Timisoara, aproape dublu


Pentru sectorul de Autostrada Arad-Timisoara, in lungime de 32 de kilometri, CNADNR estimeaza un cost total de 163 milioane de euro (5,09 mil. euro/km), lucrarile fiind programate sa se desfasoare in perioada februarie 2009-februarie 2011. In varianta MTI, bugetul prevede 1,19 miliarde lei, ceea ce inseamna in euro un cost aproape dublu: 9 milioane de euro/kilometru. In schimb, in varianta ministerului, si termenul este devansat cu doi ani, pana in 2015. Proiectul a inceput in 2006 si a costat pana in prezent 8,88 milioane de lei. Pentru anul acesta, MTI propune fonduri de 166,11 milioane de lei.

Cernavoda-Constanta: triplu
Alta autostrada inclusa in proiectul de investitii al MTI este Cernavoda-Constanta, pentru care se va aloca suma 1,52 miliarde lei, tot pana in 2015, in contextul in care, in proiectul initial aflat la CNADNR, termenul de finalizare este 2011. La aceste sume, pretul pe kilometru este de aproximativ 7,3 milioane de euro, adica de aproape trei ori mai mult decat a costat un kilometru din Autostrada Soarelui pe portiunea dintre Bucuresti si Cernavoda (intre 2,3 si 2,98 milioane de euro/km). Cel mai scump tronson, cu un cost de aproximativ 11 milioane de euro/km, este cel dintre Cernavoda si Medgidia. In acest an, MTI a planificat plati de 114,87 milioane de lei pentru continuarea lucrarilor la Autostrada Soarelui. Drumuri ocolitoare

Alte obiective investitionale in domeniul infrastructurii rutiere incluse in programul MTI sunt modernizarea centurilor oraselor Bucuresti, Sibiu, Iasi, Suceava, Ploiesti, Lugoj, Constanta, Timisoara, Oradea si Cluj-Napoca, precum si reabilitarea mai multor drumuri nationale.

Proiecte „abandonate”

Planurile MTI nu mai amintesc de celelalte proiecte de autostrada: Jucu - Dej - Bistrita, Ploiesti - Buzau - Focsani - Albita sau Targu-Mures - Iasi - Ungheni, insa ele figureaza in continuare in planurile CNADNR. Potrivit acestora, Autostrada „Nokia” Jucu - Bistrita, in lungime de 75 de kilometri, ar urma sa coste 10 milioane de euro/km, la fel ca si Autostrada Ploiesti - Albita, in lungime de 288 kilometri. De departe, cea mai scumpa autostrada se anunta a fi cea dintre Targu-Mures si Ungheni, cu o lungime de peste 300 de kilometri: 20 de milioane de euro/km.

Un posibil nou coridor european prin Romania

Reprezentanti ai unor regiuni din sase tari europene se vor intalni in aprilie, la Chisinau, pentru elaborarea schitei de traseu pentru un eventual nou coridor european de transport rutier, intre Marea Baltica si Marea Neagra. Regiunile participante ar urma sa intervina pe langa guvernele tarilor lor, dupa intalnirea din aprilie, pentru a face demersuri in sensul avizarii acestui program si semnarii unui acord interguvernamental. Ruta, pe care ar urma sa se construiasca o autostrada, va lega Kaunas din Lituania de Odessa din Ucraina si va trece prin Nyiregyhaza din Ungaria, apoi prin Maramures, Suceava, Botosani si Chisinau in Republica Moldova.