BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

La trei zile dupa ce Emil Boc a spus ca va aloca fonduri, Bechtel inchide santierul

de Ioana Sora | 9 Martie 2010

Angajatorul american vrea sa disponibilizeze 1.900 de muncitori

Compania Bechtel a notificat ieri Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Cluj privind disponibilizarea a peste 1.900 de angajati de pe santierul Autostrazii Transilvania. Presiunile Bechtel pentru recuperarea datoriei de 214 milioane de euro au inceput inca din februarie.

Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Cluj a primit ieri de la Bechtel o notificare privind disponibilizarea a peste 1.900 de angajati de pe santierul Autostrazii Transilvania, insa institutia a avertizat compania ca nu a respectat procedura legala de concediere colectiva. In aceste conditii, sindicatul Bechtel a anuntat ca va cere ITM si AJOFM anularea deciziei de disponibilizare.

„Cred ca lucrarile vor continua si ca este vorba in demararea acestei proceduri doar de presiuni ale Bechtel pentru ca statul sa isi plateasca datoriile restante. Sunt actiuni pe care Bechtel le face in vederea urgentarii primirii banilor. Pe lista disponibilizarilor figureaza si liderii de sindicat si nu cred ca acestia vor fi de acord sa plece”, a declarat Daniel Don, directorul AJOFM Cluj. La inceputul lui februarie, Bechtel ameninta pentru prima oara cu disponibilizarile colective, insa dupa asigurari de la autoritati ca datoriile de peste 800 de milioane de lei pe care le are CNADNR la Bechtel vor fi achitate pana in aprilie, conducerea companiei americane a anuntat ca lucrarile la Autostrada Transilvania vor vontinua.

„Nu este intentia Bechtel ca proiectul sa fie blocat, interesul este ca investitia sa continue si toti angajatii sa lucreze, sa nu fie disponibilizati, dar sa si angajam in continuare personal”, sustinea la acea data Bogdan Sgarcitu, directorul de comunicare al Bechtel.

Pe de alta parte, inca de atunci se contura o problema si mai mare. Chiar daca datoriile sunt achitate, bugetul alocat lucrarilor la Autostrada Bechtel este de doar 700 de milioane de lei, la jumatate fata de bugetul de 1,3 miliarde de lei din 2009.

Pret actual: 8,2 milioane de euro pe kilometru

Cu acesti bani, putin probabil sa se poata continua lucarile atat pe tronsonul Turda - Campia Turzii si Gilau - Huedin, pe 18 kilometri, asa cum sustinea la sfarsitul saptamanii trecute premierul Emil Boc.

La inceputul lunii trecute, Constantin Dascalu, secretar de stat in Ministerul Trasporturilor si Infrastructurii (MTI), declara ca lucrarile la Autostrada Transilvania vor fi finantate printr-un credit cu garantia statului, fara niciun alt detaliu. La inaugurarea din decembrie a primilor 42 de kilometri din Autostrada Bechtel, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, afirma ca anul acesta din Autostrada Transilvania ar mai putea fi finalizati alti 48 de kilometri. Dar acesti 48 de kilometri reprezinta ceea ce poate sa faca Bechtel daca sunt si bani la buget. Ministerul Transporturilor va plati companiei Bechtel, potrivit proiectului de investitii al Ministerului Transporturilor, aproximativ 3,4 miliarde de euro in total.

In contractul initial dintre statul roman si Bechtel, costul autostrazii, in lungime de 415 kilometri, era prevazut a fi de 2,2 mld. euro, ceea ce ducea la un pret mediu de 5,3 mil. euro pe kilometru. In noile conditii, costul mediu pe kilometru urca la peste 8,2 mil. euro pe kilometru. Din cele 3,4 mld. euro, pana la sfarsitul anului 2008 ministerul a platit 1,03 mld. euro. Potrivit proiectului de investitii, 33% din suma totala, adica 1,13 mld. euro, vor fi alocati abia din anul 2014. Anul viitor, sunt prevazute 333,5 mil.  euro pentru Bechtel, in 2012 vor fi alocate 312,7 mil. euro, iar in 2013, 425,3 milioane.